Verslaafd aan internet & laptop, hoe geraak ik ervan af???

Dag liefste mensen,

ik ben een 23-jarige magere jongen (ondergewicht).

Sinds mijn pubertijd kamp ik met sociale fobie waardoor ik moeilijk contacten kan opbouwen met mensen en hierdoor vaak binnen zit en de meest van mijn tijd op mijn laptop en internet doorbreng.

Ik ben verslaafd aan mijn laptop en internet want ik kan ‘s avonds gewoon niet in slaap vallen hierdoor. Verder kamp ik al een tijdje met angst en paniekstoornissen en hyperventilatie waardoor ik kortademig ben, dit houd mij dan ook extra wakker 's nachts...

Het is zo ver gekomen dat ik een psychiater moest raadplegen voor mijn klachten en ik kreeg 2 verschillende antidepressiva mee die ik ‘s ochtends en ‘s avonds voor het slapen moet gebruiken. ‘s Ochtends 10mg Sipralexa en ‘s avonds 7,5mg (halve dosering van 15mg) Remergon.

De ene is een SSRI het ander een TCA ofzo met een antihistaminerge effect waardoor ik hierdoor in slaap zou moeten vallen, maar ik ben er voorlopig nog niet mee begonnen, maar binnenkort wel :(

Ik wil terug beginnen sporten, heel veel sporten zodat ik ‘s avonds makkelijker in slaap zou vallen maar zo lang mijn laptop en zelfs mijn gsm (smartphone) die ook over internetopties beschikt hier in mijn kamer aanwezig blijft kan ik er zeer moeilijk van afblijven en zeer moeilijk in slaap vallen :(

>>> klik op mijn reacties om het vervolg te lezen please...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Hallo lonely23,

elke verslaving is moeilijk en gelukkig heb je zelf al ingezien dat je verslaafd bent...dat is in ieder geval een begin.
Het was zeker geen slecht idee om je laptop en mobiel (tijdelijk) weg te doen maar dat is veel te moeilijk om in 1 keer op te geven terwijl je hele leven er zo wat om draaide.

wat je misschien wel zou kunnen doen is je mobiel een tijdje vervangen door een goedkoop prepaid mobieltje waarmee je alleen kunt bellen en smsen en bovendien wordt je met prepaid weer even bewust van wat je met je mobiel doet omdat je op de centen moet letten.
Je laptop zou je misschien wel even weg moeten doen...ruil het tijdelijk in voor een grote stapel boeken o.i.d. en naar de bibliotheek gaan voor internet is een goed idee.
Sporten raad ik je ook aan want op deze manier ben je even ergens anders met je gedachten maar ook jijzelf waardoor je mensen kunt ontmoeten, het fijne aan een sportschool is dat je, de mensen die daar ook sporten, niet hoeft aan te spreken maar wel aan kunt aanspreken als je wil...dat is een begin om je te helpen met je sociale fobie, een stap daarna zou vrijwilligerswerk kunnen zijn?

al met al denk ik dat je dit beter niet alleen kunt doen want dat is extreem moeilijk, heb je misschien een broer/zus/vriend/ je ouders die je hierbij kunnen helpen en misschien ook een beetje toezicht kunnen houden voor als je toch in de verleiding komt?

heel veel succes toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je met iemand samen wonen, je ouders ofzo, dan kun je de laptop en gsm in bewaring geven en met ze afspreken wanneer en hoelang je ze mag gebruiken.

De sportschool is een goed idee. Je kunt er contakten opdoen als je wilt. En dat kan ook in de bibliotheek of de supermarkt. Mensen spreken mij vaak aan over een boek of een product waar ik net bij sta, niet vanwege dat boek of product maar omdat ze zin hebben in een praatje. Dat is vaak leuk en soms doe ik het nu zelf ook. Probeer vroeger naar bed te gaan, dan komt het vroegere opstaan vanzelf ook weer. Ga wat meer naar buiten; neem eventueel een hond, dan moet je wel, maar je moet er natuurlijk wel echt van houden.